Träna ben

Träna ben

Träna ben är viktigt för alla. Starka ben kan ta dig dit du vill. 

TRÄNA MED BODYWEIGHT

Det är bara din kropp och din fantasi som sätter gränserna för hur du kan träna med Bodyweight®. Du kan träna benen på olika sätt genom att ändra vinklar på övningarna och på så sätt utmana musklerna på flera sätt för att bli starkare, mer explosiv, bränna fett, förbättra din idrottsprestation eller för att nå andra typer av mål. 

Här nedan kommer några av övningarna, och lite fakta om benmusklerna och varför det är bra att träna dem! 

BENENS ANATOMI

Till benens muskler räknas framsida (quadriceps) och baksida (hamstrings) lår samt vadmusklerna. Rumpans muskler tränas många gånger samtidigt som lårens baksida.

Quadriceps 
är kroppens största muskel och består av fyra muskelbukar som alla  arbetar då benet ska rätas ut vid knät. Hamstrings är de musklerna som finns på baksidan av låret och sträcker höften, dels böjer knäleden.

Vadmusklernas uppgift är att pressa fotbladet nedåt, och därmed skapa en hävande rörelse. 

Vaden består av två delar: Soleus och Gastrocnemius
Gastrocnemius är den större och därmed starkare av de två, den muskeln ligger ytterst medan den mindre av de två, Soleus ligger närmast skenbenet, under Gastrocnemius. Ursprungen är något åtskilda, men fästena fäster båda vid hälsenan.

KNÄBÖJ MED HOPP (JUMP SQUAT) MED BODYWEIGHT

Knäböj med hopp (Jump squat) är en effektiv benövning som tränar såväl fram och baksida lår. Övningen är explosiv, fartfylld och ger en träningsvärk som gör sig påmind fler dagar efteråt.

Ta tag i handtagen och luta dig tillbaka med raka armar och böj dig ner i ett djupt knäböj. Hoppa upp så du har raka ben och lättar från marken med fötterna. Landa i en knäböj och repetera 10 gånger.

UTFALL (LUNGE) MED BODYWEIGHT

Att göra utfall bakåt, men en fot i Bodyweighthandtaget kräver ganska mycket muskelkontroll och balans. Ju starkare du är, desto djupare kan du gå. Första gången du gör övningen kan det underlätta att hålla i något eller någon för att hålla balansen.

B
öj ditt ena ben bakåt och lägg i foten i en av fothållarna under handtaget, bakom dig. Böj det benet du står på och sänk kroppen mot golvet och flytta höfterna och det benet du har i fotöglan bakåt. Försök att hålla tyngdvikten på benet du står på. Tryck sedan din kropp uppåt, tillbaka, genom att räta upp benet du står på. 

HAMSTRINGS CURL MED BODYWEIGHT


En övning som underverk med både lår och rumpa. Det bränner i muskeln de sista repetitionerna, men det är bara att köra på!

Lägg dig på rygg framför banden. Placera hälarna i fothållarna under handtagen. Lyft höfterna från golvet håll kroppen och ben raka. Håll fötterna ihop under hela övningen. Dra hälarna mot din rumpa. Håll höften lyft från golvet under hela övningen. Räta ut benen för att komma tillbaka till startpositionen.

VARFÖR MAN BÖR TRÄNA BENEN


Starka ben är en viktig del av en funktionell och stabil kropp. Många tycker att träna ben är onödigt, då vi går och står på dagarna så benen skulle få den aktivitet de behöver. Men - det stämmer inte. Att träna benen är viktigt för att få balans i kroppens muskulatur och därmed förebygga skador. Man kan undvika mycket kroppslig smärta genom att röra på sig regelbundet. 

BODYWEIGHT®

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



Själva redskapet består av två band med handtag. Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt i Bodyweight® och minskar därmed risken för att fötterna ska glida ur. 



Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och de justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 

Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!